Projekt "Czas na zdrowie" ma formę międzyszkolnej rywalizacji zespołowej.
Składa się z dwóch etapów:
- ROZGRZEWKA - to etap przygotowawczy. Polega na powołaniu 10 - osobowych zespołów uczestników, którzy po zdobyciu wiedzy z zakresu rolnictwa ekologicznego mają za zadanie wypromować ją wśród całej społeczności szkolnej i lokalnej. W pierwszym etapie uczestnicy przygotowują także scenariusz planowanego Festynu Zdrowia oraz zdobywają wolontariuszy (uczniów, rodziców, nauczycieli) do pomocy, szykują się do promocji wydarzenia w społeczności lokalnej.
- FESTYN ZDROWIA - to etap, w który zaangażowana jest już cała szkoła - uczniowie, nauczyciele, dyrekcja i cały personel. Polega na organizacji ogólnoszkolnego Festynu Zdrowia z udziałem zaproszonych gości (rodziców, mieszkańców wsi/miasta, władz lokalnych, specjalnych gości, takich jak np. lekarze, dietetycy, producenci żywności ekologicznej i regionalnej, znani sportowcy i celebryci).
Konkurs prowadzony jest internetowo - zarejestrowani uczestnicy będą przesyłać do oceny raporty z realizacji wszystkich zadań, według terminarza zamieszczonego na stronie konkursu.
| | ETAPY | | ZADANIA | | RAPORTY |
|
CZAS NA ZDROWIE | | ETAP 1 ROZGRZEWKA | | ZADANIE 1.1. | | RAPORT 1 DO 30 KWIETNIA 2017 ROKU |
ZADANIE 1.2 |
ZADANIE 1.3 |
ZADANIE 1.4 |
|
ETAP 2 FESTYN ZDROWIA | | ZADANIE 2.1 | | RAPORT 2 DO 30 CZERWCA 2017 ROKU |
ZADANIE 2.2 |
ZADANIE 2.3 |
ZADANIE 2.4 |
|
kliknij wybrane zadanie, aby je zobaczyć |
ZADANIE 1.1 - BUDUJEMY ZESPÓŁ
Zbierzcie zespół 10 uczniów, który będzie koordynował przygotowania do Festynu Zdrowia - może być Was więcej, ale pamiętajcie, że punktowane i nagradzane będzie maksymalnie 10 osób. Następnie znajdźcie zaprzyjaźnionego nauczyciela, który będzie pełnił funkcję opiekuna zespołu - jego zadaniem będzie zapisanie Was do konkursu i przesyłanie do organizatora przygotowanych przez Was sprawozdawań z wypełnionych zadań. Członków zespołu powinien łączyć wspólny cel - chęć organizacji projektu prozdrowotnego w Waszej szkole.
Pamiętajcie: aby zorganizować akcję prozdrowotną na terenie szkoły musicie uzyskać zgodę dyrekcji
Budując zespół, do wspólnego działania wybierzcie osoby komunikatywne, zaangażowane i sumienne. Poza tym uczestnicy mogą mieć zupełnie różne predyspozycje i zainteresowania. Pamiętajcie, że ludzie najlepiej działają w obszarze swoich pasji, co daje im możliwość samorealizacji. Włączcie więc w swoje szeregi prawdziwych zapaleńców, a zrobicie coś dobrego dla siebie i innych! Wszystkie umiejętności mogą się przydać - nie powinno zabraknąć dobrych polonistów, biologów, chemików, plastyków, komputerowców itp.
Wybierzcie lidera grupy, który będzie Waszym przywódcą. Jego rolą stanie się koordynowanie działań i wyznaczanie zadań w oparciu o całościową wiedzę o projekcie. Wymyślcie, kto mógłby reprezentować Was na zewnątrz. Może jest wśród Was osoba, która szczególnie lubi się wyróżniać, przemawiać itd.
Aby dobrze wywiązać się z zadania, powinniście przygotować plan działania i przypisać poszczególnym osobom obszary ich odpowiedzialności. Oczywiste jest, że dobry polonista zajmie się promocją i komunikacją, a dobry plastyk ubierze Wasze pomysły w ciekawą szatę graficzną, która będzie przyciągać wzrok nawet przypadkowego przechodnia. Dobry komputerowiec w sprytny sposób rozpowszechni w sieci przygotowany przez kolegów materiał. Natomiast zapalony biolog i chemik mogą dorzucić pomysły na ciekawostki, nie mówiąc już o jakichś obrazowych eksperymentach
(oczywiście wszystko pod kontrolą nauczyciela).
Zaproponujcie ciekawą nazwę odpowiadającą charakterowi Waszej grupy, Waszym zamierzeniom lub upodobaniom. Dodajcie atrakcyjne logo identyfikujące Zespół, w nawiązaniu do podejmowanych działań. Pamiętajcie by zamieścić je w raporcie z I etapu konkursu. Przedstawcie w nim też wszystkich członków Zespołu. Obok imienia i nazwiska napiszcie, jakie ta osoba posiada uzdolnienia i predyspozycje, które będą przydatne w Waszych działaniach.
Wiemy, że Wasza kreatywność nie ma sobie równych, więc z ciekawością czekamy na oryginalne pomysły!
ZADANIE 1.2 - PREZENTUJEMY ZDOBYTĄ WIEDZĘ
1.2.1. ZAPOZNANIE SIĘ Z TEMATYKĄ ROLNICTWA EKOLOGICZNEGO
Rolnictwo ekologiczne od kilku lat w Polsce rośnie w siłę. Warto byłoby się przyjrzeć temu zagadnieniu z bliska. W 2004 r. w Polsce zarejestrowanych było 3 760 gospodarstw o powierzchni 82 730 ha, a w 2013 r. liczba gospodarstw ekologicznych wynosiła już 26 598 o powierzchni blisko 669 970 ha. Liczba przetwórni wzrosła z 55 w 2004 r. do 407 w 2013 r.
Rolnictwo ekologiczne określa się jako system gospodarowania o zrównoważonej produkcji roślinnej i zwierzęcej. Produkcja ekologiczna powinna łączyć przyjazne środowisku praktyki gospodarowania, wspomagać wysoki stopień różnorodności biologicznej, wykorzystywać naturalne procesy oraz zapewnić właściwy dobrostan zwierząt.
Bardzo często podkreśla się dwoistą naturę systemu rolnictwa ekologicznego. Przede wszystkim jest to system wpływający pozytywnie na środowisko naturalne, z drugiej jednak strony rolnictwo ekologiczne jest odpowiedzią na zmieniające się potrzeby konsumentów. Wiele osób już teraz skłania się ku tym produktom, chcąc je kupować i zazwyczaj są gotowi płacić za nie wyższą cenę niż za produkty, które nie zostały wytworzone takimi metodami.
Aby przekonać społeczność szkolną do poszukiwania produktów ekologicznych musicie dużo wiedzieć na ich temat.
Popularna współcześnie żywność odpowiada tempu życia naszych czasów. Jest szybsza do przygotowania, smaczniejsza, jednak organizm płaci cenę za te pozorne udogodnienia. Ciągłe dostarczanie sztucznych dodatków i przejadanie się powoduje zmiany w metabolizmie, wywołujące stany zapalne i schorzenia. Stąd coraz więcej chorób trapiących współczesne społeczeństwo, na które nawet bardzo zaawansowana medycyna nie ma lekarstwa. Zasady funkcjonowania organizmu niewiele się zmieniły od milionów lat, natomiast styl naszego życia zmienił się diametralnie.
Ratunek jest w nas, w powrocie do normalności, do naturalnych produktów i tradycyjnego sposobu życia - zrównoważonego żywienia oraz aktywności fizycznej. Usprawnienia telekomunikacyjne, które dają możliwość szerokiego kontaktu ze światem, równocześnie zatrzymują nas na wiele godzin przed ekranem.
Nieograniczonym źródłem wiedzy w dziedzinie zdrowego stylu życia może być Internet. Proponujemy porównać informacje pochodzące z kilku portali. Można też poszukać takich informacji w bibliotekach, fachowej prasie i podręcznikach. Polecamy portal www.aktywniepozdrowie.pl
1.2.2. PRZYGOTOWANIE PREZENTACJI
Zaprezentujcie zdobyte informacje w jak najbardziej atrakcyjny i nowoczesny sposób społeczności szkolnej podczas apelu. Przygotujcie dla swoich kolegów prezentację, mówiącą o rolnictwie ekologicznym, składającą się z 15-20 slajdów, którą moglibyście przedstawić w ciągu 10 minut na apelu szkolnym. Pamiętajcie, że za prezentacje dłuższe niż 20 slajdów będą odejmowane punkty.
Zaplanujcie intrygującą formę rozreklamowania prezentacji, którą przedstawicie na apelu szkolnym. Możecie też aktywnie zachęcać do nadchodzącego wydarzenia np. w formie happeningu.
Będzie to dobra okazja, aby poinformować kolegów, że szkoła zamierza realizować projekt prozdrowotny w postaci organizacji Festynu Zdrowia. Możecie wtedy zaprezentować swój Zespół, założenia organizacyjne projektu oraz plan dnia. To także świetna okazja by poprosić innych uczniów o pomoc i określić, jak mogą włączyć się w przygotowania. Może zaplanujecie dyżury informacyjne w określonych terminach, aby stworzyć dobrą sposobność do dodatkowych wyjaśnień i odpowiedzi na pytania? Przekonajcie swoich kolegów, że ten dzień został wymyślony po to, aby skierować ich uwagę na sprawy zdrowia i zachęcić do zmiany stylu życia. Prezentacja wygłoszona na forum szkoły nie ma być suchym sprawozdaniem, ale atrakcyjną zachętą do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia.
Gorąco zachęcamy do odwiedzin w gospodarstwie specjalizującym się w produkcji ekologicznej. Sprawozdanie z takiej wycieczki możecie przedstawić w swojej prezentacji. Podczas takich odwiedzin możecie też dogadać się z rolnikami i zorganizować dla szkoły produkty potrzebne do przygotowania zdrowego poczęstunku na Festyn Zdrowia. Jeśli będziecie mieli problem z odwiedzeniem ekologicznego gospodarstwa rolnego, możecie zorganizować wycieczkę do sklepu ze zdrową żywnością. Umówcie się wcześniej z właścicielem, na pewno chętnie poopowiada Wam o produktach ekologicznych dostępnych w jego sklepie.
Proponujemy przygotowanie prezentacji na apel szkolny. Istotne jest, aby nie były to surowe fakty w postaci przedruków ze stron internetowych, ale przemyślana koncepcja. Im bardziej pomysłowa i intrygująca prezentacja, tym lepiej! Należy jednak pamiętać, by forma nie przysłoniła treści. Pomyślcie, czy nie potraktować tematu z humorem i nie skorzystać z formy komiksu, karykatur itp.? Można w tej sprawie zwrócić się o pomoc do nauczyciela.
Powtarzajcie informację o planowanej akcji, aby w przygotowaniach do niej uczestniczyło jak najwięcej młodzieży!
ZADANIE 1.3 - PRZYGOTOWANIE SCENARIUSZA FESTYNU ZDROWIA
Przeprowadzenie Festynu Zdrowia polega na zorganizowaniu wydarzenia szkolnego promującego zdrowie, składającego się z trzech modułów:
- pokazu filmów o zdrowym stylu życia i żywności ekologicznej;
- zorganizowaniu poczęstunku ze zdrowych ekologicznych produktów;
- organizowaniu grupowych zabaw dla młodzieży i dorosłych.
Pierwszy z nich - pokaz filmowy ma charakter edukacyjny, weryfikujący utarte poglądy na temat odżywiania i aktywności fizycznej. Następne są pokazem zastosowania zasad zrównoważonego stylu życia w praktyce, co również ma charakter edukacyjny, ale wymaga osobistego zaangażowania (w przygotowanie zdrowych potraw w oparciu o produkty ekologiczne oraz zorganizowaniu zabaw dla dorosłych, dzieci i młodzieży).
Sugerowanym terminem organizacji Festynu Zdrowia jest przełom maja i kwietnia 2017 r. Termin powinien być tak dobrany, aby był to dzień wolny od pracy (sobota), co pozwoli wziąć udział w imprezie zaproszonym gościom i lokalnej społeczności. Jest to czas organizowania przez szkoły wiosennych festynów z okazji Święta Matki, Dnia Dziecka, Dnia Sportu itp., więc propozycja poszerzenia obchodów o sprawy związane ze zdrowiem jest ciekawym ukierunkowaniem tematycznym.
Wprowadzenie elementów proponowanych w naszym projekcie ożywi charakter tradycyjnie przeprowadzanych imprez szkolnych z pożytkiem dla wiedzy i integracji środowiska lokalnego.
Fundacja BOŚ dopuszcza możliwość zorganizowania Festynu Zdrowia w ramach niniejszego projektu w innym terminie, jednakże raport z jego realizacji musi być przesłany do 30 czerwca 2017.
1.3.1. ZORGANIZOWANIE SZKOLNEGO POKAZU FILMOWEGO.
Kluczowym punktem Festynu Zdrowia jest zorganizowanie pokazu filmów poświęconych promocji zrównoważonego odżywiania i żywności ekologicznej. Pamiętajcie, że powinno Wam zależeć na jak największej ilości widzów. Im więcej osób obejrzy filmy tym więcej punktów zdobędziecie.
Filmy z serii "Śmietnik w mojej głowie" zostały przygotowane przez Fundację BOŚ. Jest to cykl krótkich reportaży mówiących w zabawny sposób o funkcjonujących obiegowo stereotypach, które wpływają na jakość dokonywanych wyborów zdrowotnych.
Spoty zrealizowane przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi to m.in. kilkanaście krótkich filmików, nagrywanych w ekologicznych gospodarstwach rolnych, gdzie kucharz Grzegorz Łapanowski, poznaje tajniki produkcji produktów naturalnych, a także przyrządza z nich wyśmienite potrawy i przetwory. Filmy mają na celu dostarczenie informacji i zwiększenie świadomości widzów na temat korzyści zdrowotnych i smakowych płynących z żywności ekologicznej i tradycyjnej.
Zapowiedzi filmów oraz ich krótki opis prezentujemy na stronie konkursu.
Filmy w pełnej wersji na płycie DVD zostaną przesłane szkołom, które zadeklarują chęć uczestnictwa w projekcie.
Interesującą inicjatywą byłoby wystąpienie przed lub w trakcie pokazu osoby z autorytetem, która podkreśliłaby ważność podejmowanej w czasie Festynu Zdrowia tematyki prozdrowotnej. Dobrze, aby była to osoba z kręgu władz szkolnych, lokalnych lub znany lekarz czy dietetyk.
Pamiętajcie o dobrym rozplanowaniu kolejności wyświetlania filmów. Wcale nie musi być to pokaz ciągły, możecie poszczególne filmy poprzeplatać innymi zajęciami, np. wystąpieniami gości. Innym rozwiązaniem może być kilkakrotne wyświetlenie filmów - to zagwarantuje Wam większą ilość widzów.
1.3.2. ORGANIZACJA ZDROWEGO POCZĘSTUNKU
Postęp techniczny jest pozytywnym zjawiskiem, ale w niektórych obszarach poszedł za daleko, zmieniając reguły narzucone człowiekowi przez naturę. Jednym z takich obszarów jest jedzenie. "Nowoczesne" produkty są pełne chemicznych dodatków. My proponujemy powrót do zbilansowanych, zdrowych posiłków.
Przygotujcie poczęstunek ze świeżych, jak najmniej przetworzonych, ekologicznych produktów. Fundacja BOŚ zapewnia materiały edukacyjne dotyczące przepisów na zbilansowane potrawy, jednak najbardziej ceniona jest własna inicjatywa. Pomysłowość zaproponowanego jadłospisu, jak również sposób serwowania i promocji będzie przedmiotem oceny konkursowej.
Warto przygotować zestawy przepisów do rozdania gościom, aby mogli skorzystać z nich w swoich domach. Wskazanie na wartości odżywcze smacznych potraw powinno zmienić nastawienie gości do zdrowego odżywiania.
Wykorzystajcie produkty polskie - sezonowe, najlepiej regionalne. Skorzystajcie z przygotowanej przez siebie mapy gospodarstw produkujących żywność metodami ekologicznymi, żywność tradycyjną i funkcjonalną.
Zajrzyjcie na stronę www.aktywniepozdrowie.pl/przepisy, gdzie znajdziecie mnóstwo kulinarnych inspiracji do skomponowania zdrowych posiłków. Gotowanie może stać się ciekawą przygodą, jeśli zna się podstawowe zasady planowania posiłków. Zajrzyjcie też do działu www.aktywniepozdrowie.pl/piramida oraz www.aktywniepozdrowie.pl/ogólnezasadyzywienia
Pamiętajcie! Nie wystarczy o zdrowiu słuchać czy mówić - warto zastosować pozyskaną wiedzę. Praktycznym działaniem będzie zorganizowanie pysznego poczęstunku.
1.3.3. ORGANIZACJA ZABAW GRUPOWYCH
Kiedy myślimy o korzyściach wynikających z aktywności fizycznej kojarzymy je ze smukłą sylwetką i zdrowym wyglądem. Jest to prawda, pod warunkiem zachowania odpowiedniej systematyczności działań, jednak korzyści z aktywności są bardziej wszechstronne niż przypuszczamy. Ćwiczenia wpływają pozytywnie na samopoczucie, zmniejszają poziom stresu i lęku. W zdrowym ciele zdrowy duch! Zamiast odpoczywać przed telewizorem, lepiej wybrać się na spacer i odnowić energię w organizmie. Przyjemniej niż samemu wybrać się w grupie: z kolegami, rodzicami.
Zaproście zatem na Festyn osoby ze swojego otoczenia, aby przyłączyły się do wspólnej zabawy. Powinna to być szeroka gama nieskomplikowanych a wciągających gier, pozwalających także dorosłym przypomnieć sobie dziecięce lata. Uczestnictwo w rodzinnych zawodach jest pokazaniem dobrego przykładu ze strony starszych, którzy powinni być motorem aktywnego życia rodziny. Spędzanie wolnych dni w galeriach handlowych nie prowadzi do kształtowania właściwych wzorów dla młodego pokolenia.
Zadaniem konkursowym będzie wymyślenie różnych gier zespołowych, nie wymagających wyjątkowej sprawności, jedynie dobrych chęci. W zabawy powinny być zaangażowane zespoły mieszane, złożone z dzieci i dorosłych. Udział w zawodach nie zawsze musi być związany ze zdobyciem pierwszej nagrody. "Złotem" jest sam udział we wspólnej zabawie.
Fundacja BOŚ (wraz z pracownikami AWF) zaproponowała przykłady zabaw na stronie www.aktywniepozdrowie.pl/ruchtozdrowie/rodzinnaaktywnośćfizyczna. Ale najbardziej liczy się Wasza własna inicjatywa!
Pamiętajcie, aby podczas Festynu Zdrowia obecna była w szkole Pani Pielęgniarka - nigdy nie wiadomo czy nie przydarzy się jakaś kontuzja!
Mamy nadzieję, że czas wspólnie spędzony podczas Festynu Zdrowia będzie miłym doświadczeniem, a także inspiracją do późniejszych, indywidualnych działań!
1.3.4. WYZNACZENIE OSÓB KOORDYNUJĄCYCH, WSPOMAGAJĄCYCH, WOLONTARIUSZY, ZAPROSZENIE GOŚCI VIP
Zorganizowanie tak dużego wydarzenia jak Festyn Zdrowia będzie wymagało od Was umiejętności współpracy z wieloma osobami - wolontariuszami. Przygotujcie spis wszystkich zadań i obowiązków do wykonania i przypiszcie im konkretne osoby. Będziecie potrzebowali wsparcia kolegów i koleżanek, którzy pomogą Wam z pilnowaniem porządku podczas pokazu filmowego czy też przygotują wraz ze swoimi rodzicami poczęstunek dla gości Festynu. Już teraz powinniście wyznaczyć osoby koordynujące różne działania w ramach Festynu Zdrowia. Wcześniejsze rozpisanie obowiązków ułatwi Wam pracę tuż przed Festynem.
Nie zapominajcie też o pomocy nauczycieli. Będą Wam potrzebni przy organizacji zabaw i gier ruchowych (nauczyciel wf-u) lub przy obróbce filmu z Festynu Zdrowia (nauczyciel informatyki).
Pamiętajcie, żeby docenić pracę Wszystkich wolontariuszy! Możecie podziękować im na forum szkoły tuż przed rozpoczęciem Festynu lub wręczyć dyplomy i podziękowania.
Zaproszenie gości honorowych może okazać się kluczowym punktem powodzenia Waszej akcji. Pamiętajcie, że głównym celem projektu jest dotarcie do jak największej liczby osób w Waszym środowisku. Nic tak nie przyciągnie uczestników Festynu Zdrowia jak obecność znanych postaci. Mogą to być osoby popularne w całym kraju, ale również postaci znane w Waszym lokalnym kręgu - np. zaprzyjaźnieni lekarze, dietetycy, kucharze, sportowcy, aktorzy itp.
Zaproszenie popularnych osób oraz przedstawicieli władz, którzy chcieliby się włączyć w popularyzację tematu zdrowego stylu życia ożywi planowane przedsięwzięcie!
ZADANIE 1.4 - PLANUJEMY PROMOCJĘ
Ideą tego dnia jest upowszechnienie zasad zrównoważonego stylu życia oraz rolnictwa ekologicznego wśród jak największej liczby osób. Zaproście rodziców, sąsiadów i znajomych, czyli wszystkie bliskie Wam osoby, które chcielibyście do tego przekonać. Ważne jest, aby wśród gości znalazły się także przedstawiciele władzy lokalnej, które poprzez swoje decyzje mają wpływ na Wasze otoczenie. Dorośli również często dają się zwieść pozorom sugestywnych reklam koncernów spożywczych, obiecujących dobre samopoczucie i zdrowie, w rzeczywistości stworzonych w celu zapewnienia wzrostu sprzedaży ich produktów. Bardzo trudno jest przestrzegać zasad zdrowego życia w pojedynkę. Aby zmieniać świat na lepsze trzeba działać wspólnie!
Wykażcie się tez inwencją w wymyślaniu różnego rodzaju form marketingu planowanego przedsięwzięcia. Sposób zorganizowania promocji jest tematem otwartym, polegamy na Waszej nieskończonej wyobraźni i kreatywności. Zastanówcie się nad możliwością przygotowania różnorodnych materiałów reklamowych (własny plakat, ulotki z opisanym programem, itp.), jak również sposobami rozpowszechniania informacji (poprzez strony internetowe, radiowęzeł, gazety lokalne plakaty w okolicznych sklepach, akcje happeningowe, pomoc księdza i wypromowanie Festynu z ambony itp.).
Intencją organizacji Festynu Zdrowia jest zapewnienie udziału w przedsięwzięciu jak największej liczby osób przyjaznych uczniom szkoły organizującej wydarzenie. Zdobyta wspólnie wiedza pomoże wprowadzić pozytywne zmiany w stylu życia uczniów i dorosłych.
ZADANIE 2.1 POKAZ FILMÓW "ŚMIETNIK W MOJEJ GŁOWIE"
Odebraliście płyty z cyklem filmów "Śmietnik w mojej głowie" oraz spotami promującymi rolnictwo ekologiczne. Waszym zadaniem jest zaprezentowanie ich zebranej publiczności.
Zapewne wybraliście salę gimnastyczną jako pomieszczenie najlepiej nadające się na salę kinową, ze względu na możliwość odpowiedniego zaciemnienia i stworzenia właściwych warunków do projekcji. Zaopatrzcie się w sprzęt do wyświetlania filmów - można je odtworzyć na komputerze, ale potrzebny jest rzutnik multimedialny. Wiele szkół posiada takie urządzenie, a jeśli nie, to warto zapytać w gminie, czy zakładzie pracy rodziców. Konieczne jest zapewnienie obsługi technicznej sprzętu oraz sprawdzenie przed premierą jego sprawności. Poproście o pomoc nauczyciela informatyki oraz kolegów - informatyków, dla których elektronika nie ma tajemnic. Sprzęt potrafi czasami spłatać niezłego psikusa w ważnej chwili, a nie chcielibyście przecież takich niespodzianek!
Zapewnijcie wygodne miejsca do siedzenia, bo pokaz dziewięciu odcinków będzie trwał około 2 godzin! Możecie też rozłożyć pokaz filmów na cały dzień - pamiętajcie tylko o poinformowaniu gości o godzinach emisji poszczególnych filmów.
Pamiętajcie o przydzielaniu osób kierujących ruchem na sali. Możecie przemyśleć logistykę usadzania widzów (np. klasami albo oddzielnie dorośli i uczniowie) lub zostawić dowolność.
Zaproście znaną osobę, która podkreśliłaby ważność podejmowanej tematyki prozdrowotnej uroczyście otwierając Festyn Zdrowia. Dobrze, aby była to osoba z kręgu władz szkolnych, lokalnych lub znany lekarz czy dietetyk.
ZADANIE 2.2 ORGANIZACJA ZDROWEGO POCZĘSTUNKU
Udało się Wam odnaleźć okolicznych producentów żywności ekologicznej lub regionalnej, od których pozyskaliście produkty do przygotowania potraw na Festyn Zdrowia.
Wcześniej zaplanowaliście co znajdzie się w Waszym menu. Posiłki mogą być przygotowane w domu (samodzielnie lub z pomocą rodziców) albo możecie organizować na miejscu warsztaty polegające na komponowaniu takich potraw.
Pamiętajcie, aby zapewnić właściwe warunki sanitarne podczas przygotowywania i przechowywania jedzenia - zapewnienie bezpieczeństwa spożycia jest kluczowym elementem pokazu. Warto wykorzystać sprzęt chłodniczy znajdujący się w szkole.
Zadbajcie o oprawę estetyczną stoiska i Waszych potraw - im będą ładniej udekorowane, tym wzbudzą większe zainteresowanie.
Pamiętajcie aby osoby, które podchodzą do punktu były poinformowane o szczególnych zaletach Waszego poczęstunku - np. dlaczego podstawą są węglowodany złożone z dużą ilością warzyw i przypraw, jakie są główne zasady zrównoważonego jedzenia. Warto podzielić między sobą informacje, które chcecie przekazywać, aby każdy z organizatorów był specjalistą w wybranym temacie. Rozdawajcie przygotowane ulotki, uzupełniając je swoimi komentarzami i pokazując wykonane smaczne potrawy do degustacji. Zaprezentujcie, że zrobienie zdrowych posiłków jest łatwe i nie wymaga specjalnego wysiłku.
Skorzystajcie z materiałów zawartych na stronie www.aktywniepozdroiwe.pl/przepisy, gdzie pokazane są potrawy zbilansowane energetycznie.
Zachęćcie znanych kucharzy z regionu do udziału w Waszym przedsięwzięciu. Profesjonaliści mają doświadczenie w atrakcyjnym serwowaniu posiłków, a także bogatą wiedzę dotyczącą żywienia. Mogą pomóc w zrealizowaniu warsztatów kulinarnych.
ZADANIE 2.3 ORGANIZACJA GIER I ZABAW RUCHOWYCH
Przygotowaliście wcześniej plan zabaw i materiały promocyjne. Zdobądźcie potrzebny sprzęt i zarezerwujcie miejsce do wykonania zabaw. Wyrysujcie wcześniej pola zabaw. Dopilnujcie, aby przydzielona została odpowiednia liczba osób obsługująca każdą grę, by mogło w niej uczestniczyć kilka zespołów równolegle. Pamiętajcie, aby towarzyszył Wam nauczyciel WF, który będzie dozorował wykonanie zadań.
Zabawy nie mogą być zbyt trudne, aby dorośli też chcieli się w nie zaangażować. Pomyślcie o różnych stopniach ich skomplikowania, bo mogą się zdarzyć w gronie dorosłych osoby wysportowane i ambitne, które będą się chciały zmierzyć na wyższym poziomie.
Wybierzcie sposób na honorowanie zwycięzców. Możecie wręczać własnoręcznie wykonane z tej okazji dyplomy, zbudować podium, włączyć muzykę.
Znajdźcie osoby, które będą zachęcały do gier propagowały korzyści wynikające z aktywności fizycznej oraz wręczały ulotki z planem zabaw. Warto, aby przykłady prezentowane podczas Festynu mogły być później wykorzystywane na płaszczyźnie rodzinnej.
Zaproście znanego sportowca, który chciałby się zaangażować w propagowanie aktywności - najlepiej, aby uczestniczył w organizacji konkurencji i rozmawiał z uczestnikami Festynu, opowiadając o swoich doświadczeniach.
ZADANIE 2.4 FILM Z FESTYNU ZDROWIA
Ostatnim Waszym zadaniem jest przygotowanie krótkiego, maksymalnie 5 - minutowego filmu z Festynu Zdrowia. Oko kamery widzi więcej niż aparat fotograficzny. Oczywiście cenimy sobie też dobre zdjęcia z Festynu, ale wiemy, że zdjęcia nie oddadzą w pełni atmosfery panującej podczas Festynu. Dlatego w tym roku poprosimy Was o przygotowanie krótkiego wideo podsumowującego ten ważny dla szkoły dzień. Pokażcie nam jaką reakcję wśród widzów wzbudziły filmy "Śmietnik w mojej głowie", jak szło Wam przygotowywanie poczęstunku i jak rodzice i nauczyciele odnaleźli się w konkurencjach sportowych
Dzięki filmowi poczujemy się jakbyśmy byli na Festynie!
|
|
 |
|